Part 1 van het mooie Sri Lanka - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Djamilla en Anita - WaarBenJij.nu Part 1 van het mooie Sri Lanka - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Djamilla en Anita - WaarBenJij.nu

Part 1 van het mooie Sri Lanka

Door: Anita en Djamilla

Blijf op de hoogte en volg Djamilla en Anita

07 Mei 2014 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Heeee,

Na 4 jaar zijn we dan weer terug in het mooie Sri Lanka. Het zal een hele andere ervaring worden aangezien we nu backpacken.

Onze planning in het kort:
Colombo - Anuradhapura - Jaffna - Trincomalee - Polonnaruwa - Dambulla - Negombo

★Colombo★

We kwamen met wat vertraging s middags aan. Voor de verandering zijn we een keer niet afgezet en hadden voor een goede prijs een taxi gefixed. YOLO let's goo-low in de budget taxi. Toen we bij het hostel aankwamen dachten we; waar zijn we nu beland? Het deed ons denken aan het Salou appartement, maar dit was omgetoverd in meedere dormrooms. We zijn hier maar een nacht verbleven, waardoor we niet echt iets hebben ondernomen. We zijn wel gaan bekijken hoe we het beste in Anuradhapura konden komen.

Toen was het dinertime en wat ga je dan doen...naar De Pizzahut. We know we're bad, maar het lava- cake toetje (waar warme choco uit droop) was zoooooo lekker. De mini pizza van Anita en de chicken lasagna van Djamilla smaakte ook prima! Er hing daar ook een bel waar je aan moest trekken wanneer je een leuke tijd en lekker gegeten had. We hebben dit dan ook vol overgave gedaan.

Eenmaal terug zijn we vrij snel gaan slapen, aangezien we helemaal gaar waren.

★Anuradhapura★

Allereerst gingen we met de localbus richting het Colombo fort trainstation en dat  was me een belevenis. Daar zaten we dan voor maar 50 rupee ( € 0.28 )samen met onze dikke backpack in de bus. Diegene die naast Djamilla zat was hier minder blij mee als de man die naast Anita zat. En OMG het verkeer was echt insane, maar we zijn heelhuids op plek van bestemming aangekomen.

Om jullie een idee te geven van de Sinhala rupee 》1000 r is ong € 5,50.

We waren met de luxe trein (€5,50 pp) naar Anuradhapura gegaan. Hier hebben we lekker kunnen chillen in heerlijke stoelen en kunnen genieten van drie films.

Eenmaal op plek van bestemming was er een aardig gezin die ons een lift heeft gegeven naar ons Guesthouse Charm Inn.

Een fijn simpel guesthouse met een aardige owner, prima kamers en ontbijt.

We hebben een tour gedaan, waar we o.a. gezien hebben; de Sri Maha Bodhi (sacred tree), moonstone en nog wat andere belangrijke historische tempels en monumenten.

★Jaffna★

Door de oorlog was het niet mogelijk en veilig om naar Jaffna te gaan. Het was daarom bijzonder om die kant op te gaan. Ook om te zien dat zelfs mensen uit Srilanka voor het eerst naar Jaffna konden gaan.

We zouden eerst met de trein en dan een stuk met de bus richting Jaffna gaan. Helaas was er een treinongeluk gebeurt waardoor de plannen gewijzigd werden en we met de bus zijn gegaan. Nouja aardig gezegd was dit one hell of a ride (a). Heerlijk bezweet,  beplakt zaten we in een drukke bus. Het feit dat ook dit weer super cheap was maakte het weer goed. Ook nu waren we weer heelhuids en veilig bij ons guesthouse aangekomen. We zijn daar uiteindelijk 4 ipv 3 dagen verbleven.

We hebben 2 trips gemaakt,  een door Jaffna en een door Delft (een klein eilandje aan Jaffna).

In Jaffna zelf hebben we o.a. bezichtigd;  keerimalai spring, fort Jaffna wat gebouwd is door Nederland en een paar tempels. Verder hebben we ook een stop gemaakt bij het strand waar we letterlijk tussen de locals zwommen.  Dat was soms wel even raar want we werden nogal aangekeken zeker doordat Anita blank is. Bij Djamilla dachten ze soms dat ze echt local was en begonnen dan tegen haar in het Tamils te praten. Wat voor Anita verder nog een hoogtepunt was, was dat ze zelf mocht gaan tuktuk rijden. Het was erg gaaf om te doen maar het werd wel zwaar aan je handen. Wel weer iets wat ze van haar lijstje kan strepen :-D. Volgens de gids was ze een goede chauffeur en zou ze haar certificaat moeten halen.

In Delft hadden we een tuktuk met chauffeur geregeld die ons de hotspots liet zien zoals;  growing stone, foot in stone, pigeon post etc.  De natuur was er erg mooi en hadden dan ook veel foto's gemaakt. Wat ook erg apart was om te zien waren de muren van koraal, raar dat het zonder cement of iets bleef staan.

Verder hebben heerlijk gegeten in Jaffna bij Mangos waar ze een Mango Special Dosa hadden. Een soort van heel dun deeg waar groentes in zaten, die vers op de plaat gebakken werd. En als je dan toch in Jaffna bent kan je net zo goed maar even naar de bios gaan. Waar we The amazing spiderman 2 hebben gezien en konden chillen in een soort van heerlijke ligstoelen. Dit was vooral genieten voor Djamilla, it felt like being at home.

★Trincomalee★

We staan er steeds verbaasd van hoe insane goedkoop het openbaar vervoer is. Van Jaffna naar Trimco betaalde we bijv. € 2,50 pp, absurd dus.

We verbleven in Shan inn, een bescheiden,  primitief huisje met harstikke lief personeel.

Het hoogtepunt hier was dan ook het snorkelen bij Pigeon Island. Waar we het deze keer wel voor elkaar hebben gekregen om zonder sneden en schrammen de zee uit de komen.  (4 jaar geleden waren we hier nl ook en ze hadden ons toen niet gewaarschuwd voor het koraal dat kapot was gegaan door de tsunami en je dus voorzichtig moest zijn! )

We hebben hier super mooie (finding nemo), hele grote (sommige lelijke), maar ook aparte vissen gezien.

Eenmaal in zee was Djamilla dan ook heel blij (not!) toen Anita uit het niets haaien begon te roepen. Ze was net Speedy Gonzales hoe snel ze aan land was. Anita had ondertussen al kunnen genieten van aardig wat haaien die er rondzwommen. Brave ging Djamilla toch weer de zee in en heeft ook zij een haai en een mini van dichtbij mogen bewonderen. Bizar maar bijzonder! Don't worry ze waren maar zo'n 1,5 meter ;)

Verder hebben we niet veel gedaan in Trinco we verbleven hier dan ook maar 2 nachten. We hebben wel nog vaak mogen genieten van the blackouts (elektriciteit die uitviel), blijft leuk!

★Polonnaruwa★

Voor de verandering konden we tijdens onze busrit genieten van wierrook, waar we beide fan van zijn♡. Het blijft fascinerend wanneer je aparte beesten zoals bijv. een kameleon gewoon langs de weg kan spotten.

We verbleven hier in Leesha Tourist Home, ook hier was het personeel weer super sweet en konden we hier genieten van de Sinhala kitchen. The spicy part hebben we maar in etapes gedaan ;)

Het eten was hier seriously AMAZING, we werden goed verwend met veel vers fruit, juices en warm eten.

Verder hebben we meerdere trips gedaan. Er ligt hier veel geschiedenis dus konden vanalles bekijken zoals de kings council chamber, potgul vihara, tempels en meer. Het is apart te bedenken dat er 900 jaar geleden mensen in die gebouwen leefden.

Een andere trip was naar het Kaudulla national park. Hier hebben we veel vogels en olifanten gezien. De Eagles waren gaaf om te zien ( zo groot!) maar de olifanten blijven toch ook heel mooi om te zien!  De olifanten waren in een grote groep net zoals de jeeps met touristen. Er waren op een gegeven moment zeker 20 jeeps dat was wel een beetje jammer maar we konden ze gelukkig goed zien. We hadden zelfs de opper- olifant gezien met zijn huge slagtanden.  Dit was blijkbaar ook heel bijzonder omdat hij zich niet zo vaak laat zien.

Momenteel zijn we op dag 11 van Sri Lanka en hebben we nog een week voor de boeg. Morgen vertrekken we naar Dambula waar we een paar dagen verblijven. We willen daar o.a. naar de cave temples gaan want die blijken indrukwekkend te zijn en we willen de Pidurangala Rock beklimmen. Vanuit hier kun je de grote Lion Rock in Sigirya zien. De laatste stop is Negombo hier gaan we nog relaxe aan het strand en proberen nog wat leuke spulletjes in te slaan. We hoorden vandaag dat er de 14e een groot festival in Colombo plaats vindt ter ere van de verjaardag van Boeddha. Wellicht dat we hier ook nog iets van mee kunnen pikken.

Voor nu proberen we volop te genieten  en nog zoveel mogelijk in ons op tenemen want voor we het weten is dit geweldige avontuur ten einde...

Liefs ons

• 10 Mei 2014 - 01:32

Sanne:

Wauwie, zooooo leuk jullie verhalen! Geniet van de laatate daagjes! Jullie afkorting voor yolo is geweldig. Vraag me trouwens af wat jullie verstaan onder "lelijke vissen" hihi. Ben heel benieuwd naar jullie ontmoeting a.s. zondag.

Lieverds haal nog alles uit de kast de laatste daagjes!
    Pas goed op elkaar.

Kus!