Part 2 Sri Lanka het einde komt inzicht... - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Djamilla en Anita - WaarBenJij.nu Part 2 Sri Lanka het einde komt inzicht... - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Djamilla en Anita - WaarBenJij.nu

Part 2 Sri Lanka het einde komt inzicht...

Door: Anita en Djamilla

Blijf op de hoogte en volg Djamilla en Anita

09 Juni 2014 | Sri Lanka, Dambulla

∞ Everything comes to an end ≈ That why we can keep on dreaming <3
The final update

Inmiddels zijn we alweer bijna 3 weken thuis, toch willen nog graag het einde van onze geweldige reis met jullie delen!
8 mei namen we afscheid van de lieve mensen van het guesthouse waar we verbleven. Ook hier werden we weer amazed door de gastvrijheid van deze cultuur.

De busrit ging redelijk snel, het was dan ook maar zo’n 2/3 uur van Pollonnaruwa naar Dambulla. We kwamen erachter dat het heel fijn en vaak ook goedkoper was wanneer we bij ons verblijf een volgend guesthouse regelde. Zo hebben we het ook dit keer gedaan en kwamen we terecht in een klein verblijf, waar we haast te gast waren bij een gezin. Ook dit waren weer lieve mensen die ons op handen en voeten droegen. We zijn hier 4 nachten verbleven.
Bij aankomst waren we er beide over eens dat we een duik in een zwembad hadden verdiend. Toen we gesetteld waren besloten we om naar het Thilanka hotel te gaan, waar we 4 jaar geleden ooit verbleven en een mooie tijd hadden gehad.
We misten hier wel heel even onze metgezellen van 4 jaar geleden (De Daltons, Mama Dalton en Jolly Jumper), waar we hier veel lol mee hebben gehad. Door de manier waarop we reisden (cheap en primitief) was het dan ook heel andere om hier te zijn. Dikke zwembaden en hotelkamers wogen ineens niet meer zo op tegen de kleine, primitieve, huiselijke, gastvrije guesthouses waar wij in verbleven. Heel lang hebben we niet kunnen genieten van de zon en het zwembad want helaas begon het al na niet al te lange tijd te regenen. Tijd om terug te gaan en ergens wat te gaan eten. Kumara (man van ons GH) bracht ons naar een restaurant waar we lekker hebben gegeten.

Wat hebben we nog meer gedaan in Dambulla;
We zijn naar de Rock Temple gegaan waar The temple caves waren, mooi om te zien! Ook hadden even tijd gemaakt om souvenirs te gaan shoppen, we konden namelijk moeilijk met lege handen thuis komen ;). Eén avond hadden we er voor gekozen om in het Guesthouse te eten. We kregen weer een hele tafel vol met eten. Erg lekker! We hadden gevraagd of ze het niet zo pittig wilde maken dus dat hadden ze gedaan. Anita nam in haar veronderstelling een boontje en dat vond ze toch wel erg pittig. De man snapte er niets van want er zat niets pittigs in. Later bleek het ‘groene boontje’ een peper te zijn en toen moesten we wel lachen! Het blijft leuk om te zien wat voor effort de mensen stoppen in het eten en in ons bezoek.
Ook in Dambulla hadden we weer genoten van een heerlijke massage. Anita koos ervoor om de welbekende steam doodskist te trotseren. De ‘steam doodskist’ is een houten kist waar je met heel je lichaam in ligt behalve je hoofd). Het is een soort sauna, wat goed is voor je huid en spieren. Djamilla paste voor dit aantrekkelijk aanbod (a).
Op de dag dat we richting Negombo (ligt dicht bij het vliegveld) vertrokken, hadden we besloten om de Pidurangala cave te beklimmen, wat mooi scheen te zijn omdat je vanuit daar de Sygeriarock (Lion Rock) goed kon zien. Deze hebben we 4 jaar geleden beklommen. But what were we thinking, dat klimmen waren we toch niet mee zo gewend haha. Maar we voelde ons weer aardig avontuurlijk en het uitzicht was amazing .

De rit naar Negombo was zo’n 5 uur en viel achteraf wel mee, misschien dat het hielp dat we al heel was afstanden hebben afgelegd in de afgelopen maanden. Via ons vorig guesthouse hadden we weer een nieuw verblijf kunnen regelen, heerlijk gelegen aan het strand! Hier hebben we de laatste dagen fijn mogen genieten van de mooie zee en zonsondergang. In Negombo hebben we ons stopwoordje weer van harte in werking gezet > CHILLAX!!
Unbelievble in a view days we will be home! Maar nog even niet aan denken, we hebben nog een paar dagen. We hebben nog hier een daar aan souvenir shopping gedaan en voor de laatste keer genoten van een massage (gewoon omdat het nog kan). Ook in dit verblijf werden we weer warm ontvangen en werkten er lieve mensen. Het eten hier was hier ook weer erg lekker en het ontbijt was overheerlijk! In Srilanka heeft Djamilla echt wel leren ontbijten, maar wat wil je met al dat overheerlijke vers fruit en toast met jam. De kamer was gezellig en knus, vooral toen we weer een kakkerlak als huisgenoot hadden. Djamilla gaat ze dan ook heel erg missen, not! ;).
We zijn de laatste dag naar Colombo gegaan, waar we ook Sapna (haar en haar familie kennen Djamilla en haar fam. al jaren) hebben ontmoet. Deze dag (14 mei) was er ook een groot feest genaamd Vesak. Op deze dag herdenken ze de geboorte, de verlichting en de dood van de Boeddha. Na wat gedoe hadden we eindelijk Sapna gevonden en zijn we samen gaan lunchen. Daarna zijn we samen nog wat gaan shoppen, in zoverre dat dit mogelijk was. Door de feestdag waren de meeste shops dicht. Rond half 5 zijn we weer terug gegaan, want anders kwamen we Colombo niet meer uit. We hebben toen afscheid genomen van Sapna, het was heel leuk haar weer gezien te hebben!
Door de feestdag waren heel veel eettentjes dicht, gelukkig hadden we er nog een kunnen vinden waar we genoten van ons laatste avondmaal in Sri Lanka. Na het eten moesten we er toch aan geloven en zijn we onze backpack startklaar gaan maken. Rond 1.30u werden we namelijk opgepikt en wilden toch graag nog paar uur slaap pakken voordat we begonnen met onze terugreis.
Bij aankomst op het vliegveld bleek dat onze vlucht een uur vertraging had waardoor we dus nog wat langer konden wachten. Och we hadden onze tijd goed gevuld met shoppen en nog ‘ontbijten’. De vliegreis is voor de rest goed verlopen en hadden uiteindelijk niet heel veel vertraging opgelopen. Donderdag 15 mei om 15.00u zijn we op Nederlandse bodem geland en was ons avontuur toch echt afgelopen….

Wat hebben we genoten van de mooie tijd .Voor beide een avontuur wat we niet meer zullen vergeten!!!