Van Lovina tot het paradijselijke Gili T - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Djamilla en Anita - WaarBenJij.nu Van Lovina tot het paradijselijke Gili T - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Djamilla en Anita - WaarBenJij.nu

Van Lovina tot het paradijselijke Gili T

Door: djanita

Blijf op de hoogte en volg Djamilla en Anita

31 Maart 2014 | Indonesië, Lovina

Hallo iedereen,

Het is al weer enige tijd geleden dat we hier ons avontuur hebben beschreven dus tijd voor een nieuw verhaal.

We waren gebleven bij dat we van Ubud naar Lovina gingen. We deden dit middels een tour zodat we meteen want van het land zagen. Toen we bij de auto aankwamen die ons zou brengen moesten we wel even slikken. Het was namelijk echt een krakkebak. Ramen met tape vast, deuren met kieren waardoor je de benzine lucht goed kon ruiken. Dit was niet optimaal, maar dat mocht de pret niet drukken. We zijn weer naar een koffieplantage geweest. Wat wel leuk is om te vertellen is dat ze hier een special koffie hebben namelijk de Luwak Coffee. Deze wordt op een bijzondere manier gemaakt namelijk van de uitwerpselen van het beestje ‘ luwak’. Dit beest heeft iets weg van een nerts. Als ik het goed heb eet hij de koffiebonen en dan is er een proces in zijn maag en dan poept hij ze uit. Daarna worden de bonen gepeld, gedroogd, geroosterd en dan fijn gestampt. De koffie smaakt lekker het heeft een beetje een zoetje.
Vanuit hier zijn we naar de Ulun Danu Temple & Lake Beratan gegaan. Een afbeelding hiervan staat op het briefje van 10.000 r. Het was een super mooi uitzicht en weer verschillende foto’s gemaakt. Wat betreft geld is het wel apart het grootste briefje hier is namelijk100.000r dat is omgerekend iets meer dan 6 euro. Het kleinste muntgeld is 50r dat is in euro 0,0032 dus eigenlijk niets.
Toen we bijna in Lovina waren hadden we nog een stop in GitGit daar hebben we drie mooie watervallen bezocht. Het was erg warm die dag en allemaal steile paadjes. Zelfs met bergschoenen gleden we uit terwijl onze gids met zn slippertjes vrolijk en snel liep of er niets aan de hand was. Het was die dag erg warm en door alle uitlaatgassen en niet fijne auto waren we wel klaar/ gaar voor die dag dus vroegen we de chauffeur ons naar onze homestay te brengen.
De homestay zag er prima uit met mooie tuin en we hadden voor eerste keer een buitendouch (wel muren geen dak). Toen we hier even aan het uitrusten waren hoorde we aan de tafel naast ons twee meiden nederlands praten. We raakten in gesprek en besloten om de dag erna samen naar de Holy hotspring in Banjar te gaan. ‘s Avonds lekker gegeten tegenover de homestay. We waren te moe om nog naar centrum te gaan. Tijdens het eten genoten we van de achtergrond muziek die door de locals gemaakt werd.
Na een goede nacht slaap vertrokken we ‘s ochtends vroeg naar de hotspring omdat er in de middag veel touristen zouden komen. Eenmaal daar aangekomen waren er alleen locals in de hotspring MET kleren aan. Wij hadden natuurlijk alleen onze bikini aan. We keken alkaar aan en twijfelde even wat we moesten doen. Een oudere nederlandse man zag ons twijfelen en zei ‘ gewoon erin gaan dames’. Dus besloten we dat maar te doen. In het begin was het wel even akward, net of iedereen keek maaaaaar daarna wel genoten van het warme water en de heerlijk harde stralen. Vooral Anita vond dit fijn als massage voor haar rug/ schouders dus stond er een tijdje onder. De rest van de dag beetje gerelaxed, aan het strand gezeten en savonds naar ‘centrum’ van Lovina gegaan om wat te eten.

De dag erna zijn we naar Amed vertrokken wat ook aan de kust ligt van Bali maar dan aan de rechterkant. Deze keer hadden we letterlijk een zwembad voor onze deur en met als uitzicht aan de ene kant de zee en aan de andere kant de bergen. Het was wederom een mooi uitzicht.
De volgende dag is Anita gaan duiken in Tulamben (15 min van Amed) in het US Liberty wreck. Dit was een gave ervaring en ik heb dan ook veel mooie visjes gezien. Wist lang niet alle namen maar onder andere heb ik gezien: sweetlips, papafisch, snappers, oosterse diklipvis, aal en groot oogstraatveger. Djamilla is in de tussentijd de omgeving gaan verkennen en heeft een wandeling gemaakt. En daarna nog heerlijk genoten aan het zwembad van de zon. Genieten!!!
‘s Avonds nadat we terug kwamen van het eten hadden we het nog zo warm en besloten we spontaan om nog maar even een duik in ons zwembad te nemen. Dit was lekker afkoelend.

Zondag 2 maart was het zover, we vetrokken naar het idylische (eiland) Gili Trawangan voor 6 dagen. We hadden onze bergschoenen aan gedaan zodat we die niet mee hoefden te slepen. We hadden er echter niet aan gedacht dat de boot hier iets verder in het water ligt en je dus door het water moet om in de boot te komen. Onze bergschoenen waren dus drijfnat geworden. Gelukkig zijn ze na een paar dagen wel weer droog geworden. Deze keer hadden we nog geen slaapplek geregeld maar eenmaal aangekomen stonden er genoeg mensen met aanbiedingen voor hostels. Waar we de eerste nacht sliepen leek echt een eind van de harbour dit kwam waarschijnlijk door de hitte en zware backpacks want achteraf viel het reuze mee. In de avond hebben we vaak op de avondmarkt gegeten omdat het lekker en super goedkoop was. We hadden met ons twee eten en drinken voor iets meer dan 3 euro. Als je omrekend blijft het soms nog zo raar die prijzen. Een avond hebben we op de markt een pannekoek met nutalla gehad. Zo die was lekker maar ook vullend. Hij was namelijk heel dik en dus machtig.
Wat hebben we verder gedaan op Gili Trawangan, nou niet suuuuuuper veel. Vooral gerelaxd, leuke mensen ontmoet uit verschillende landen, cooking class gevolgd en gesnorkeld. We zijn twee keer gaan snorkelen. De eerste keer zaten we op een boot en die bracht ons op 4 mooie plekjes tussen de verschillende eilanden en de andere keer bij ons aan het strand. Weer veel mooie visjes gezien. Ook wat grotere en in grote scholen. Wat wel heel gaaf was is dat we ook schildpadden had gezien. Blijft echt bijzonder om ze in het ‘wild’ te zien.
De cookingclas was erg leerzaam en leuk. We hebben hier 6 heerlijke gerechten gemaakt zoals Gado Gado (groenten met satesaus) , nasi goring, dessert van groene cocos balletjes met palmsuiker in het midden, pindasaus en nog wat andere gerechtjes. De mensen waren erg lief en grappig. Ze hadden ons ook nog wat nieuwe woorden geleerd zoals bagus want betekend perfect.
Savonds zijn we vaker naar de Reggae bar gegaan, hier was live- muziek en hing een super sfeer. Een keer waren we ook naar de Irisch bar gegaan maar hier kregen we echt een dejavu van Salou. Super veel mensen allemaal op 1 plek gepropt,dansen, alcohol etc.
Meestal was het heerlijk weer op Gili T, maar een keer had het ook hard geregend. De weg die we over moesten steken bij ons hostel stond hierdoor helemaal blank. We hadden ons net opgetut om te gaan eten en een drankje te gaan dus stonden even van: ‘ oke, wat nu’. Er zat niets anders op om broek op te rollen en met slippers door de modder (ook wel tooter genaamd;)) te gaan.

De tijd vloog om op Gili T, voordat we het wisten was het alweer de laatste dag. De dag had Anita een fiets gehuurd en is ze letterlijk een rondje om het eiland gaan fietsen. Dit duurde ongeveer 1,5u want niet overal was een pad om te fietsen. Verder is ze de heuvel gaan beklimmen die er was. Het eigenlijke pad was moeilijk te vinden dus begon ik gewoon met klimmen. Eenmaal boven was het een prachtig uitzicht. Djamilla had gekozen voor (heel orgineel I know ) een chilldagje. Heerlijk genoten van een voetmassage en daarna een henna tattoo laten zetten. En later heb ik nog samen met Anita een Aroma Therapie massage gehad die we beide niet altijd even prettig vonden. O my god they didn’t hold back, alles werd gekraakt. Anita had daarna nog een foodreflex gehad en dat was een stuk prettiger haha.
Onze laatste avond hebben we heerlijk doorgebracht onder de sterrenhemel aan het strand met kampvuur, gitaren, locals, drankjes en gezelligheid. De locals waren erg muzikaal en gingen dus muziek maken en zingen. Mooie afsluiting van het mooie eiland.

De ervaringen van het vrijwilligerswerk volgen snel.

Groetjesss
Ons

• 31 Maart 2014 - 10:54

Sanne:

Superrrr jullie verhalen, foto's en facebookupdates! Zie dat jullie genieten. Jullie verhalen zijn geweldig!
    Enjoy lieverds & pas goed op elkaar!

Yoloooo! Hihihi x

• 31 Maart 2014 - 12:19

Hanny:

Ha Anita en Djamilla

Wat een mooi verslag van jullie reis GEWELDIG!!!

Heel veel gr en knuffels van Math en mij!!

• 31 Maart 2014 - 15:09

Nelleke:

Hee meiden!
    Wat een leuk verhaar weer! Heeeeeeeeeeeeeel veel plezier nog!

• 31 Maart 2014 - 17:24

Pascalliekwallie:

Hey djamilla en anita
    fijn om te lezen dat jullie t naar de zin hebben
    geniet er maar lekker van en we wachten
    met plezier op het volgende verslag